Inici arrow Darreres notícies arrow Josep Pla i el món digital

Josep Pla i el món digital Imprimir a/e

La Càtedra Josep Pla (UdG, FJP, Grup62) va organitzar, del 4 al 6 de juliol a la Fundació Josep Pla, el curs d'estiu "Josep Pla i el Món Digital" dirigit a professorat, estudiants i professionals del món de la cultura interessats en l'aplicació de les noves tecnologies en l'àmbit de les humanitats i les ciències socials. Programa i matrícula: Fundació Universitat de Girona.

TweetDoc de #PlaDigital: http://www.tweetdoc.org/View/19067/Josep-Pla-i-el-M%C3%B3n-Digital-

Llista PlaDigital a Twitter: http://twitter.com/#!/FJosepPla/pladigital

Delicious amb etiqueta PlaDigital: http://www.delicious.com/FundacioJosepPla/PlaDigital

XAVIER ANTICH (La Seu d’Urgell, 1962)

Doctor en Filosofia, professor titular d'Història de les Idees estètiques de la Universitat de Girona (UdG), director del Màster en Comunicació i Crítica d’Art de la UdG, i director del Programa d'Estudis Independents del MACBA. Visiting Chair a la Universitat de Stanford (EUA).

Col·labora en diversos mitjans de comunicació i és membre del Plenari del Consell Nacional de les Arts i de la Cultura de Catalunya.

Eixos de la ponència:

-El "mal d'arxiu" (o "febre d'arxiu")  que caracteritza la cultura contemporània recent.

-La pulsió arxivística i documental, en el marc de la problemàtica de la memòria
i de la transformació de la noció d'arxiu en l'era digital.

JOAQUIM TORRA (Blanes, 1962)

Advocat, i editor. Ha treballat durant 20 anys a l'empresa privada, dos dels quals a Suïssa. Actualment es dedica a l'escriptura i és editor de l'editorial Acontravent, des d’on ha començat a desenvolupar una intensa activitat de recuperació de la tradició literària i periodística catalana, especialment de l'època de la Segona República Espanyola i l'exili.

Guanyador del Premi Carles Rahola d’assaig amb “Viatge involuntari a la Catalunya impossible” (2010). Acaba de publicar “Honorables. Cartes a la pàtria perduda” (2011).

Eixos de la ponència:

- La força d'una generació de periodistes

- Llegat: modernitat, cosmopolitisme, catalanisme, compromís, llengua i ironia

- El somni real de la Catalunya impossible

ENRIC VILA (Barcelona, 1972)

Doctor en periodisme i professor de la Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull. Ha investigat sobre alguns dels personatges més rellevants de la cultura catalana del segle XX com ara Lluís Companys, Josep Pla i Nèstor Luján.

Col·labora en diversos mitjans de comunicació i evoca les seves reflexions i pensaments ahttp://enricvila.wordpress.com.

Eixos de la ponència:

-Dietari: l'ésser contra el món.

-Blog: tradició i llibertat.

RAMON TORRENTS (Barcelona, 1946)

Professor de català (docent, traductor, editor, corrector). Creador de "Josep Pla. Una tria de textos breus" (http://lletres.net/pla) i de "Joan Sales. Pensament, acció, literatura" (http://www.lletres.net/sales).

És soci fundador de Xarxa de Mots i, amb Jordi Palou, impulsor i editor a internet del bloQG d’El quadern gris i del Quadern de notes vistes.

Eixos de la ponència:

-El quadern gris (2008-2009) i el Quadern de notes vistes (2010-2011). Dues experiències literàries a internet.

- Antecedents, preparatius, dificultats i resultats amb el bloQG i el QNV

- La confecció material dels dos blogs. La interacció amb els lectors

- Recepció pública d'aquestes iniciatives

- Experiències, interrogants, perspectives

MIQUEL DURAN

Catedràtic de Física Química de la UdG i Comissionat pel Programa UdG 2.0, que impulsa la presència activa de la Universitat a les xarxes socials i la implicació de la comunitat universitària.

Dedica atenció primordial a la utilització intel·ligent de les TIC en l'àmbit universitari i en la comunicació social de la ciència. Des del 2005 manté el blog Edunomia (amb una versió en anglès), un diari sobre aspectes de la Universitat (http://edunomia.net).

Eixos de la ponència:

-Què vol dir ser una Universitat 2.0? El projecte UdG2.0.

-Xarxes socials i Universitat.

-Noves maneres de fer Universitat: Geolocalització i Realitat Augmentada.

XAVIER CARMANIU MAINADÉ (Girona, 1975)

Historiador especialitzat en divulgació a través dels mitjans de comunicació. Col·labora o ha col·laborat amb les principals ràdios del país: Cadena SER, RAC1, COM Ràdio, Catalunya Ràdio i Ona Fm. Ha realitzat programes documentals per Televisió de Girona i ha escrit a L’Avenç, Revista de Girona i Clío.

Ha escrit diversos llibres i és el responsable del lloc web www.eltrendelahistoria.cat especialitzat en història i món digital.

Eixos de la ponència:

-Evolució de la divulgació del patrimoni cultural.

-Irrupció de l’entorn digital en el procés de divulgació.

-Visions de futur.

LAURA BORRÀS (Barcelona, 1970)

Llicenciada en Filologia Catalana (1993) i doctora en Filologia Romànica (1997) per la Universitat de Barcelona.

Professora de Teoria de la Literatura a la Universitat de Barcelona. Els darrers 12 anys ha combinat aquesta docència amb l’e-learning i el blended learning de literatura desenvolupant el terreny de l’Open and Distance Learning (ODL). És la Directora Acadèmica del Màster en Literatura en l’era digital de la Universitat de Barcelona i el Grup 62.

Eixos de la ponència:

-Procés de transformació de l'anàlisi, l’estudi i l’ensenyament de la literatura amb l’eclosió del món digital.

-Exemples concrets d’aquesta transformació.

ANNA AGUILÓ i MIQUEL (Palafrugell, 1961)

Professora d’ensenyament secundari de llengua i literatura catalanes. Directora de la Fundació Josep Pla des de l’any 1992 (www.fundaciojoseppla.cat) i presidenta d’Espais Escrits, Xarxa del Patrimoni Literari Català (2005) (www.espaisescrits.cat i www.mapaliterari.cat).

-El patrimoni literari.

-La creació d’Espais Escrits. Xarxa del Patrimoni Literari Català

-El Mapa Literari Català, d’Espais Escrits, un projecte en construcció.

JORDI CORNUDELLA

Jordi Cornudella (1962) treballa en el món editorial des del 1986. Va estar cinc anys a Quaderns Crema (1986-1991), on va aprendre unes quantes coses de les diverses branques de l’ofici. Després va treballar en el ram de l’edició institucional (COOB ’92, 1991-1993) i com a autònom en una empresa de serveis editorials (Jotatres, 1993-1995). Des del 1996 fa d’editor al Grup 62, on actualment s’encarrega de l’anomenat “projecte cultural” (poesia, clàssics catalans i universals, obres completes, etc.); a més, assessora els diversos segells del grup, tant els de l’aèra infantil i juvenil com els de l’àrea d’interès general, i fa l’editing de les obres de certs autors contemporanis (com Toni Sala, Jordi Puntí o Jaume Cabré). S’ha responsabilitzat personalment de l’edició de diversos clàssics catalans, com en el cas de l’Obra poètica en vers i en prosa de J.V. Foix (2000). Actualment s'encarrega de les edicions i reedicions de l'obra de Josep Pla a Destino i a labutxaca, i és un dels representants de Grup62 a la Càtedra Josep Pla.

1. L'Obra Completa de Josep Pla a Destino: problemes de difusió en els últims anys.

2. Una solució als problemes: la impressió per encàrrec.

3. Perspectives de futur: ¿obra completa o selecta?, ¿en paper o en suport electrònic?

FRANCESC MONTERO AULET (Figueres, 1981)

Llicenciat en Filologia Catalana i en Filologia Hispànica per la Universitat de Girona. Actualment és tècnic de recerca de l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes de la UdG i presta també els serveis de suport a la gestió i a la recerca de la Càtedra Josep Pla.

Ha col·laborat amb la Fundació Josep Pla, ha catalogat el fons bibliogràfic, epistolar i documental del periodista i escriptor Manuel Brunet i Solà, objecte de la tesi doctoral que està a punt de defensar.

A més, està preparant una edició adaptada a secundària d'El carrer Estret de Josep Pla.

Eixos de la ponència:

-Els tallers literaris de la Fundació Josep Pla: una porta d'entrada a la literatura planiana adaptada a secundària.

-La literatura de Josep Pla com a instrument de treball de la temàtica curricular de secundària i batxillerat.

-Quins poden ser els textos de Pla més adequats als estudiants d'avui? Estratègies i exercicis per atreure l'interès dels estudiants.

Sindicació RSS