Inici arrow Què fem? arrow Exposicions temporals

Exposicions temporals Imprimir a/e

1. 2001. El carrer Estret, la poètica de la banalitat
  2. 2002. Gaudí i Verdaguer llegits per Josep Pla
  3. 2001-02. Josep Pla: “...sóc un illòman”
  4. 2003. El temps que fuig. Narcís Comadira i Josep Pla
  5. 2004. Salvador Dalí, Josep Pla. Coincidències
  6. 2005. Josep Pla. Cartes d'Itàlia
  7. 2006. Josep Pla i els pintors.
  8. 2006. Josep Pla com a pretext
  9. 2007. Pla, biògraf de Rusiñol.
  10. 2008. Pels camins de l'Empordà. Günter Grass - Josep Pla
  11. 2008. Pla, l'Hermós i companyia. Figures literàries II
  12. 2009. Maria Àngels Anglada (1930-1999). Vida i obra
  13. 2010. El Madrid de Josep Pla
  14. 2010. Aigua de mar
  15. 2010. Jaume Vicens i Vives - Josep Pla. Complicitats
  16. 2010. Les ciutats europees de Josep Pla
  17. 2011. A l'ombra de Josep Pla
  18. 2012. Dues mirades a Maillol. Josep Pla i Torres Monsó
  19. 2013. Les ciutats europees de Josep Pla
  20. 2014. Notes sobre París. Joan Pujol-Creus — Josep Pla
  21. 2015. Pop-up! Dibuixa'm un conte
  22. 2016. Josep Pla i la civilització surera
  23. 2017. Mig Europa cau. Impressions de Josep Pla sobre la Gran Guerra.

2017. Mig Europa cau. Impressions de Josep Pla sobre la Gran Guerra.

Palafrugell, del 17 de juny de 2017 al 6 de maig de 2018

La Fundació Josep Pla i la Càtedra Josep Pla (UdG-Grup62-FJP) han coproduït l’exposició i el catàleg corresponent “Mig Europa cau. Impressions de Josep Pla sobre la Gran Guerra”, comissariada per l’investigador, Francesc Montero (UdG). En l’acte d’inauguració intervindran, l’historiador, Joaquim Nadal, el director de la Càtedra Josep Pla, Xavier Pla i el comissari de l’exposició. La mostra es podrà veure fins al 6 de maig de 2018.

La importància de la Gran Guerra a nivell mundial és indubtable. Va modificar les estructures socials, econòmiques, polítiques i culturals no només del continent europeu sinó d’una part significativa del món. Va ser un conflicte que es va iniciar l’agost de 1914 amb un entusiasme desfermat entre unes poblacions europees a la recerca d’unes sentiments comunitaris que l’arribada de la modernitat semblava haver erosionat definitivament i que, en pocs mesos, va demostrar haver-se convertit en una autèntica màquina de matar i destrossar les existències de milions de persones que experimentaven la duresa dels camps de batalla.

A l’estat espanyol, Eduardo Dato va declarar la neutralitat espanyola pocs dies després de l’inici de les hostilitats. Però aquesta neutralitat oficial va donar pas, amb una certa rapidesa, a una fortíssima disputa intel·lectual entre germanòfils i aliadòfils que es va estendre fins al 1918 i que, com succeïa al conjunt del continent, va afectar no només els intel·lectuals i els homes de cultura sinó també al conjunt de la vida política. A Catalunya, la Gran Guerra va ser viscuda amb un entusiasme i una passió desbordants. La simpatia pels Aliats va ser aclaparadora, especialment entre els intel·lectuals i els polítics republicans.

D’altra banda, aquesta mobilització intel·lectual també va afavorir l’eclosió de la celebrada i brillant generació d’intel·lectuals, escriptors i periodistes d’entreguerres, dintre de la qual Josep Pla va ocupar el lloc més destacat.

Malgrat que l’estudi de l’obra i la figura de Josep Pla tradicionalment ha marcat l’inici de la seva trajectòria literària i periodística amb posterioritat a aquest conflicte, ubicant-la a partir del seu primer viatge a París l’abril de 1920 –situat el 1919 a El quadern gris–, una anàlisi aprofundida demostra que l’autor no va ser aliè a l’efervescència provocada pel conflicte, i en va deixar constància a la seva producció, tant periodística com narrativa.

Per tots aquests motius, i tenint en compte l’ocasió idònia de la commemoració del centenari de la Primera Guerra Mundial ―fet que ha generat i continuarà generant esdeveniments arreu d’Europa―, la Fundació Josep Pla i la Càtedra Josep Pla de la Universitat de Girona, considerem una oportunitat única el projecte d’investigació i l’exposició per divulgar els resultats,  per posar de relleu la influència de l’esdeveniment sobre l’obra i la trajectòria de Josep Pla, el prosista català més important del segle XX, i un actor de primer ordre en la construcció de la imatge i la memòria de la Catalunya contemporània.

L'exposició se centra en les impressions de Josep Pla sobre la Gran Guerra, vinculant-les a un nivell més general, com és l’impacte que la Gran Guerra va tenir a la Catalunya neutral a nivell cultural, social i també econòmic; i com el seu record va afectar l’evolució política i cultural en els dècades posteriors. Analitza no només l’empremta de la Primera Guerra Mundial en l’obra i la biografia de Josep Pla, sinó també l’anàlisi del conflicte sobre el context baixempordanès, a les comarques gironines i a Barcelona, escenaris en els quals Pla va viure el conflicte. D’aquesta manera, la investigació pretén transcendir l’àmbit específicament intel·lectual i literari, per interpretar i mostrar les conseqüències de la guerra a nivell també econòmic i social. A través de les pàgines de les obres de Josep Pla i d’altres autors del moment es pot copsar l’impacte quotidià de la contesa bèl·lica malgrat la neutralitat oficial. Aquesta visió, degudament contrastada amb els materials d’arxius, biblioteques i hemeroteques, ofereix un panorama complet de la situació del moment i la forma com va ser viscuda a casa nostra.

“Mig Europa cau, com un edifici immens que s’esfondra. Rússia, Àustria, Alemanya...
El sentiment em porta del cantó del que cau. La raó, no!”
Josep Pla, El quadern gris.

“Hi havia una vida de nit sorollosa i brillant. El moviment obrer semblava decantar-se decididament a la revolució. Barcelona bullia, corria molt de diner, la intensitat de la ciutat era impressionant. “
Josep Pla, Vida de Manolo (dins Tres artistes)

“Jo havia viscut fins a la data en un ambient francòfil. La penya de l’Ateneu, que havia jugat un paper tan important en el curs de l’última guerra, era d’una francofília delirant i frenètica. França i res més!”
Josep Pla, El quadern gris (8 de setembre de 1919)

“En plena primera guerra europea les dificultats, sobretot econòmiques, eren excepcionals. La guerra havia tancat les fronteres i no sortia ni un tap a l’estranger.”
Josep Pla, El meu país

"L’ideal, quan hi ha guerra, són els corresponsals poc guerrers.”
Josep Pla, El quadern gris
(30 de desembre de 1918)

“Fa més de quatre anys que dura la guerra –quatre anys i un mes exactament. El nombre de morts, la quantitat de dolor, el volum de destrucció i devastació que la guerra ha produït no es pot descriure. La polèmica entre francòfils i germanòfils s’ha esvaït. Mantenir una tensió de quatre anys és impossible. La gent pensa a enriquir-se... i demà serà un altre dia. Si la guerra no tingués la desorbitada estupidesa profunda dels fenòmens còsmics, si la producció d’una guerra depengués d’un engranatge de voluntats clares i precises, determinaria i fixaria la petitesa humana amb més claredat que qualsevol altre fet o argument –més que una ensulsiada d’un milió de tones de pedra sobre la nostra esquena. La petitesa humana és indescriptible. És absolutament indiferent que l’home pensi o no pensi –que l’home cregui o no cregui.”

Josep Pla. El quadern gris, OC I (3 de setembre de 1918)