Accueil arrow Les dernières nouvelles arrow Exposició Professors de Solitud fins al 5 de maig de 2019

Exposició Professors de Solitud fins al 5 de maig de 2019 Version imprimable Suggérer par mail

©Josep Esquirol (1873-1931). Ajuntament de l’Escala

Professors de Solitud.
J. Esquirol, fotògraf – J. Pla, escriptor

L'exposició s'emmarca dins la X Biennal de Fotografia Xavier Miserachs que s'inaugura dissabte 4 d'agost a les 20:00 a l'Auditori del Museu del suro.

“Em glorio de tenir alguns bons amics entre la població pescadora de l'Escala: els vaig conèixer tots a les cales, a l'ombra fresca de llurs tendes, davant el fogó de foc de llenya de pi, on es guisava una perfumada olla de peix. Ells van ésser els meus professors de solitud i els qui m'ensenyaren a comprendre que en aquesta vida, on tots els dies són iguals, tant li fa que bufi el garbí com el gregal, el xaloc com la tramuntana.”

Josep Pla. Costa Brava dins Tres guies. OC XXX, p. 226-227
Josep Esquirol (Sant Martí de Provençals, Barcelona, 1873 – L’Escala, 1931)
Josep Pla (Palafrugell, 1897 – Llofriu, 1981)

Suposem que Josep Pla i Josep Esquirol no es van conèixer perquè no van viure a l’Escala durant la mateixa època. Pla s’hi va instal·lar l’any 1940, però segur que van tenir amics i coneguts comuns i van entendre la manera de ser i viure de la gent de l’Escala, condicionada per un clima, una geografia i un context històric ben determinants.

El fotògraf, Josep Esquirol, va néixer l’any 1873 a Sant Martí de Provençals (Barcelona) i va desenvolupar la seva vida professional majoritàriament a l’Escala, probablement a partir de 1899, documentant els esdeveniments i la gent de la vila, especialment entre 1905 i 1915. Va ser un home inquiet i emprenedor que va esdevenir un veritable prohom a l’Escala, exercint fins i tot de regidor de l’Ajuntament entre 1910 i 191411. Les seves iniciatives de caràcter comercial no es limitaven a l’àmbit de la fotografia sinó que en la seva botiga2 del número 7 de l’antic carrer Major “oferia una gamma àmplia i curiosa de productes: òptica de precisió, rellotges de campanar, compra-venda de terres, joies, orfebreria religiosa, instal·lacions i material elèctrics, compra-venda d’objectes recuperats de l’antiga ciutat d’Empúries, galls reproductors (...) a més d’establir el primer assortidor de gasolina de la vila”.3

Esquirol es va ocupar de difondre la seva obra fotogràfica col·laborant en diverses publicacions periòdiques de l’època com ara la revista escalenca Costa Brava (1919-22), Feminal (suplement d’Il·lustració Catalana, 1912 i 1917), Vell i Nou (1919), L’Esquella de la Torratxa (1904–1919)... i també, amb l’edició d’un petit volum titulat Guía ilustrada de las ruinas de Ampurias y Costa Brava catalana (1913) i diverses col·leccions de postals de les quals en fa tiratges sorprenentment quantiosos. Va obtenir premis en diferents concursos i exposicions.4

La part més important de l’obra conservada d’Esquirol es custodia a l’Arxiu Històric de l’Escala, del qual procedeixen les 38 fotografies d’aquesta exposició. La investigadora, Montserrat Baldomà (SPAL), classifica l’obra d’Esquirol en tres grans grups: les fotografies d’estudi realitzades per encàrrec, les que tenen un objectiu més documental i periodístic, i finalment, les que tenen un propòsit clarament artístic. Per a la mostra que presentem, hem escollit fotografies del segon i tercer grup que ens han semblat perfectament relacionables amb els textos de Josep Pla amb els quals estableixen un diàleg intens d’imatges i literatura. Malgrat que la coincidència en el temps no és exacte, creiem que no hi havia d’haver gaire diferència entre el paisatge i la gent de l’Escala dels anys 10 i la que coneix Josep Pla durant els primers anys 40, en plena postguerra de la guerra civil espanyola, i sobretot, dels records que l’escriptor evoca tan sovint de la vida arran de mar de la mateixa època a Calella, Llafranc o Tamariu, el seu entorn més proper.

Els textos de Pla que acompanyen les fotografies d’Esquirol són de procedència diversa. Estan publicats en diferents volums de la seva Obra Completa: El quadern gris (OC I), Tres guies (OC XXX), El meu país (OC VII)... i sobretot, Aigua de mar (OC II), llibre en el qual hi aplegà narracions de temàtica marinera i on retrata magistralment la forma de vida dels pescadors de la costa empordanesa i les seves famílies. Pla hi descriu el seu ideal de vida lliure, mitificant la saviesa dels qui tenen la capacitat de viure amb el que es té a l’abast. Admira el coneixement profund del propi medi, l’instint de qui sap el que es pot pescar, caçar, collir i conrear en el rodal: a l’hort, en mar, a la vinya, al bosc...

A partir de les imatges d’Esquirol hem ampliat el ventall temàtic que ens permet acarar-los. Els embats d’una climatologia gens benigna, l’interès pels primers treballs d’arqueologia al jaciment d’Empúries, la navegació a la vela llatina, els diferents arts de pesca, els pescadors i els seus excel·lents retrats, la salaó de l’anxova i la sardina, la vida a la vila o pagès, de l’Escala.

Volem agrair a l’Ajuntament de l’Escala, la cessió dels drets de les fotografies d’Esquirol i molt especialment a la directora de l’Arxiu Històric de l’Escala, Lurdes Boix i al seu equip, la col·laboració en aquest projecte i les facilitats que ens han donat en tot moment. Esperem que el resultat final intensifiqui la difusió de l’obra del fotògraf de l’Escala i l’escriptor de Palafrugell i n’obtinguin el reconeixement que sens dubte es mereixen.

Anna Aguiló (Fundació Josep Pla)
Enric Bruguera (Biennal de Fotografia Xavier Miserachs)
Maria Planas (Biennal de Fotografia Xavier Miserachs)

1 BOIX, Lurdes. “El ressò de les excavacions d’Empúries a l’Escala”, a Josep Puig i Cadafalch, Empúries i l’Escala, Ajuntament de l’Escala
i Museu d’Arqueologia de Catalunya-Empúries, 2001.
2 FORMIGUERA, Pere. Josep Esquirol. La memòria de paper, Fundació Caixa de Barcelona, Barcelona, 1990.
3i4 BALDOMÀ SOTO, Montserrat. “Josep Esquirol, fotògraf d’Empúries”. Arxiu Fotogràfic del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la
Diputació de Barcelona. Barcelona, gener de 2012.

Sindicació RSS