Inicio arrow Últimas noticias arrow Exposició temporal

Exposició temporal
Professors de Solitud.
J. Esquirol, fotògraf – J. Pla, escriptor

L'exposició s'emmarca dins la X Biennal de Fotografia Xavier Miserachs.

“Em glorio de tenir alguns bons amics entre la població pescadora de l'Escala: els vaig conèixer tots a les cales, a l'ombra fresca de llurs tendes, davant el fogó de foc de llenya de pi, on es guisava una perfumada olla de peix. Ells van ésser els meus professors de solitud i els qui m'ensenyaren a comprendre que en aquesta vida, on tots els dies són iguals, tant li fa que bufi el garbí com el gregal, el xaloc com la tramuntana.”

Josep Pla. Costa Brava dins Tres guies. OC XXX, p. 226-227

Vazquez, Eva. "Solitaris en mar". El punt-Avui, 12.08.18
Camps, Jordi. "Pla casa amb Esquirol". El punt-Avui, 09.07.18
Bonaventura, Daniel. "Una exposició amb fotos d'Esquirol i textos de Pla recrea l'Escala de fa 100 anys" Diari de Girona, 01.07.18

Suposem que Josep Pla i Josep Esquirol no es van conèixer perquè no van viure a l’Escala durant la mateixa època. De tota manera, malgrat que la coincidència en el temps no és exacte, creiem que no hi havia d’haver gaire diferència entre el paisatge i la gent de l’Escala dels anys 10 que retrata Esquirol, i la que coneix Josep Pla durant els primers anys 40, en plena postguerra.

Els textos de Pla que acompanyen les fotograíes d’Esquirol són de procedència diversa. Estan publicats en diferents volums de la seva Obra Completa: El quadern gris (OC I), Tres guies (OC XXX), El meu país (OC VII)... i sobretot, Aigua de mar (OC II), llibre en el qual hi aplegà narracions de temàtica marinera i on descriu magistralment la forma de vida dels pescadors de la costa empordanesa i les seves famílies.

A partir de les imatges d’Esquirol hem ampliat el ventall temàtic que ens permet acarar-los: els embats d’una climatologia gens benigna, l’interès pels primers treballs d’arqueologia al jaciment d’Empúries, la navegació a la vela llatina, els diferents arts de pesca, els pescadors i els seus excel·lents retrats, la salaó de l’anxova i la sardina, i la vida a la vila o a pagès, de l’Escala.

Recomendamos

Comparte!