Professors de Solitud. J. Esquirol, fotògraf – J. Pla, escriptor

Suposem que Josep Pla i Josep Esquirol no es van conèixer perquè no van viure a l’Escala durant la mateixa època. De tota manera, malgrat que la coincidència en el temps no és exacte, creiem que no hi havia d’haver gaire diferència entre el paisatge i la gent de l’Escala dels anys 10 que retrata Esquirol, i la que coneix Josep Pla durant els primers anys 40, en plena postguerra.
Els textos de Pla que acompanyen les fotografies d’Esquirol són de procedència diversa. Estan publicats en diferents volums de la seva Obra Completa: El quadern gris (OC I), Tres guies (OC XXX), El meu país (OC VII)… i sobretot, Aigua de mar (OC II), llibre en el qual hi aplegà narracions de temàtica marinera i on descriu magistralment la forma de vida dels pescadors de la costa empordanesa i les seves famílies.
A partir de les imatges d’Esquirol hem ampliat el ventall temàtic que ens permet acarar-los: els embats d’una climatologia gens benigna, l’interès pels primers treballs d’arqueologia al jaciment d’Empúries, la navegació a la vela llatina, els diferents arts de pesca, els pescadors i els seus excel·lents retrats, la salaó de l’anxova i la sardina, i la vida a la vila o a pagès, de l’Escala.

Amplieu la informació sobre “Josep Pla i l’Escala“. Full d’Història Local, 61. Ajuntament de l’Escala, 1997.

Amplieu la informació sobre “Josep Esquirol, fotògraf d’Empúries“. Soto, M. Diputació de Barcelona, 2012. I al Museu de l’Escala.

“Em glorio de tenir alguns bons amics entre la població pescadora de l’Escala: els vaig conèixer tots a les cales, a l’ombra fresca de llurs tendes, davant el fogó de foc de llenya de pi, on es guisava una perfumada olla de peix. Ells van ésser els meus professors de solitud i els qui m’ensenyaren a comprendre que en aquesta vida, on tots els dies són iguals, tant li fa que bufa el garbí com el gregal, el xaloc com la tramuntana.”

Josep Pla. Tres guies. OC XXX, 226-227.

Itineràncies

• Fundació Josep Pla de Palafrugell, de l’1 de juliol de 2018 al 5 de maig de 2019
  • L’Alfolí de la Sal de l’Escala, del 8 de novembre de 2019 al 16 de febrer de 2020
  • La Violeta de Gràcia, Barcelona, de l’1 de juny al 29 de juny de 2021