Ressonàncies europees: Eduard Bigas evoca Josep Pla

19.00 h

Fundació Josep Pla
Carrer Nou, 51, Palafrugell, 17200

Inauguració divendres, 30 de juny a les 19 h, amb la intervenció d’Eduard Bigas, pintor i dibuixant, Ricard Planas, editor de bonart i Francesc Montero, director de la Fundació Josep Pla.

EXPOSICIÓ fins al 4 de gener de 2024

L’any 1923, com a corresponsal a Berlín per al diari La Publicitat, Josep Pla relatava al públic català com es veia l’escenari europeu de la postguerra mundial. Durant les seves estades a diversos països –França, Itàlia, Alemanya, Regne Unit, Rússia–, Pla escriuria la crònica de la realitat del moment, marcada per una inflació desbocada, una creixent crispació i un ascens dels populismes, que acabaria desencadenant l’arribada dels diversos feixismes al poder la dècada següent.

Un segle després, el pintor i dibuixant Eduard Bigas, un altre palafrugellenc establert a Berlín que, com Josep Pla, ha viatjat per bona part d’Europa sense abandonar mai els vincles amb el seu país, contempla l’escenari europeu i constata que tot allò que veu el remet inexcusablement a l’obra de Pla: la inflació, la invasió russa d’Ucraïna, el renaixement i auge dels populismes i l’extrema dreta…

A partir d’aquestes coincidències, però des de la diversitat de formes d’expressió artística, els dos autors estableixen una conversa amb cent anys de distància. Fent dialogar disciplines diverses, Eduard Bigas s’inspira en la realitat que reflecteixen les paraules de Pla per projectar la seva mirada sobre el present: el resultat és una sèrie de peces que ens conviden a rellegir la història de fa un segle i, alhora, ens il·luminen en el moment actual.

Aquesta exposició s’emmarca en la iniciativa conjunta de diversos equipaments culturals de Palafrugell de reivindicar i homenatjar l’obra d’Eduard Bigas durant el 2023.