© Fundació Toni Catany

Del 4.08 al 13.10 de 2024

La meva Mediterrània. Toni Catany – Josep Pla

Oh, el Mediterrani! Complexitat immensa!

Josep Pla. Notes disperses, OC XII

Biennal de Fotografia Xavier Miserachs

Toni Catany (Llucmajor, 1942 – Barcelona, 2013) és un fotògraf únic i inclassificable. De formació autodidacta, la seva obra s’ha mostrat en moltes exposicions i es troba en diverses col·leccions nacionals i internacionals. Ha rebut diferents premis, entre els quals destaquen el Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya en la modalitat d’Arts Plàstiques, el Nacional de Fotografia, el Ramon Llull de les Arts i el nomenament de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres pel Ministeri de Cultura de França. Ha publicat també nombrosos llibres guardonats per festivals de fotografia, editors i institucions.

Experimentant amb diverses tècniques, en la seva obra (retrats, nus, paisatges i bodegons), Toni Catany construeix una bellesa sensual, sensible i subtil, profundament intemporal.

Fa 33 anys, va presentar al Casal Solleric de Palma de Mallorca –i posteriorment també al FotoFest de Houston– l’exposició “La meva Mediterrània”, concebuda a partir d’un recull d’imatges realitzades durant els seus viatges a Itàlia, Grècia, Turquia, Egipte, Israel i el Magrib, i també de Mallorca, que mostrava els escenaris als quals l’autor sovint retornava i amb què s’identificava. Recuperem aquí una selecció d’imatges d’aquella mostra i d’altres inèdites, ara acompanyades de textos de Josep Pla escrits també arran dels seus viatges pel nostre mar. La imatge i la paraula; dues visions d’un espai geogràfic i cultural complex que fascinaven el fotògraf i l’escriptor.