Fins al 30 de gener de 2023

Néstor Luján i Josep Pla

Des del Centre de Documentació de la Fundació Josep Pla i en el marc del centenari del naixement de Néstor Luján, us oferim aquesta exposició de petit format a l’entrada de la seu de la Fundació.

• Carta de Néstor Luján a Josep Pla, 12.05.1946. Col·l. Josep Vergés, Fundació Josep Pla.
  • Josep Pla. Coses vistes. Diana, 1925 (amb dedicatòria de Josep Pla)
  • Néstor Luján. El Túnel dels anys 50: memòria personal. La Campana, 1994
  • Néstor Luján. El pont estret dels anys 50: memòria personal. La Campana, 1995
  • Josep Pla. “Ya estamos aquí, señor Luján”. Destino, 24.11.1945
  • Néstor Luján. “José Pla y la vida del tiempo”. Destino, 16.02.1946

El periodista, escriptor i gastrònom Nèstor Luján (Mataró, 1922 – Barcelona, 1995) va ser un dels membres destacats de la redacció de la revista Destino. Va començar a col·laborar-hi el 1943, i va anar guanyant protagonisme fins exercir-ne la direcció entre 1957 i 1969, moment en què va haver de cessar per la condemna per la publicació de la carta d’un lector considerada il·legal. Posteriorment recuperaria el càrrec com a  director adjunt, fins al cessament definitiu el 1975. Els seus escrits a la revista estaven dedicats majoritàriament al comentari de gastronomia, afers de societat i tauromàquia.

Autor polifacètic, Luján va mantenir amb Josep Pla una llarga i sòlida amistat, com testimonien les dedicatòries i referències que es van intercanviar. El màxim exponent d’aquesta relació va ser un viatge compartit a Nova York l’estiu del 1954, del qual en va derivar el volum Week-end d’estiu a New-York, publicat el 1956 i recollit posteriorment al volum Les Amèriques (OC XXXIV).

A través de referències creuades, llibres, cartes i altres documents, amb aquesta instal·lació volem retre homenatge a un dels bons amics de Josep Pla durant la postguerra en el centenari del seu naixement.

Entrevista de Montserrat Roig a Néstor Luján. RTVE, 6.07.1978

Recomanem