Previous slide

Fotografies: Paco Dalmau

Dissabte, 2 de desembre de 2023

Fundació Josep Pla 1973-2023

“L’única manera de lluitar contra la terrible invasió de l’oblit, de crear una memòria col·lectiva, és recordar, infatigablement, el que alguns homes —és a dir, el poble— han fet una mica més enllà dels interessos particulars, immediats i petits.”

Josep Pla. Homenots Segona Sèrie. OC XVI, 7.

Nascuda el 1973 fruit de la donació de la biblioteca particular de l’escriptor, i impulsada posteriorment gràcies al suport de nombroses persones i administracions, la Fundació Josep Pla ha crescut i s’ha consolidat a través de múltiples col·laboracions i d’una estreta vinculació amb el poble de Palafrugell. Gràcies a totes aquestes complicitats, la Fundació Josep Pla s’ha convertit en un centre de referència no només per a l’estudi i divulgació de la figura i obra de l’autor, sinó també pel conjunt de les lletres catalanes del segle XX.

Partint del reconeixement a tots aquells que han fet possible l’existència de l’entitat tots aquests anys, hem organitzat un acte de celebració del 50è aniversari de l’entitat que ens permeti recordar amb orgull -i una certa dosi de nostàlgia- el camí fet, mentre encarem amb il·lusió i energia renovada el futur que se’ns presenta al davant.

L’acte s’ha obert amb una taula rodona que ha comptat amb la participació de l’historiador Joan Badia i Homs, l’escriptor Josep Valls i la filòloga Anna Aguiló, patrons de l’entitat. Joan Badia era amic de l’escriptor i va ser nomenat patró pel mateix Pla; mentre que Josep Valls va mantenir una relació estreta amb l’autor d’El quadern gris a l’Hotel Empordà de Figueres. Al seu torn, Anna Aguiló va ser la directora de l’entitat des del 1992 fins al 2021.

En les diverses intervencions s’han repassat la història i les principals fites de l’entitat, alhora que s’ha retut homenatge als membres del primer Patronat de l’entitat, format per l’alcalde de Palafrugell i el president de la Diputació de Girona, el germà de l’escriptor, l’editor de Destino, Josep Vergés, i diversos amics de Pla: Raimon Noguera, Josep Martinell, Francesc Gallart, Joan Badia, Francesc Alsius i Esteve Bagué. Aquestes persones són les que van tenir cura de la biblioteca de l’escriptor els primers anys d’activitat, al mateix temps que participaven en diverses iniciatives que van modernitzar el paisatge cultural de Palafrugell.

Tot seguit, hi ha hagut els parlaments institucionals de la directora de la Institució de les Lletres Catalanes, Izaskun Arretxe; l’alcalde de Palafrugell i diputat de la Diputació de Girona, Juli Fernández, i el president de la Diputació de Girona i del Patronat de la Fundació Josep Pla, Miquel Noguer, els quals han destacat la trajectòria i el vigor de l’entitat i del llegat literari de Pla. A continuació, els assistents han pogut degustar el vermut d’aniversari elaborat pel restaurant Pa i Raïm, propietat encara avui dels hereus de Josep Pla. L’acte s’ha completat amb una lectura de textos de l’escriptor de Palafrugell a càrrec de l’actriu Mercè Martínez, amb acompanyament musical dels alumnes de l’Escola de Música de Palafrugell – L’Energia.