Divendres, 4 de novembre de 2022

¿Adeu a la literatura? Siluetes de l’intel·lectual a l’ombra de Josep Pla i Joan Fuster

Jornada de debats
Fundació Josep Pla. Palafrugell

Si el segle XX va ser el segle dels intel·lectuals, de ben segur que les figures de Josep Pla i de Joan Fuster tenen un lloc destacat en la història de la cultura catalana. Des de generacions i posicions ideològiques diferents, tant Pla com Fuster van fer de la literatura política, del periodisme d’idees, del compromís cívic, de la lluita per la memòria i de la defensa de la llengua els principals valors de les seves trajectòries públiques.

Tan diferents i alhora amb tantes similituds, els dos grans escriptors van contribuir, d’aquesta manera, als debats sobre la modernització del catalanisme polític i la renovació de les formes i expressions de la cultura catalana en el marc de l’Europa de la postguerra mundial i del final de la dictadura franquista.

Aquesta jornada convida escriptors i periodistes d’avui, d’orígens, generacions i estètiques diferents, a debatre sobre el llegat de les obres de Pla i Fuster. En l’era de la globalització de la informació, es planteja com oferir noves perspectives sobre les relacions entre la literatura, el periodisme polític i els intel·lectuals del segle XXI. Quin paper queda per a la literatura pura?  Quin rol s’espera d’un intel·lectual?

No es tracta només (o tant) de parlar de Pla i Fuster com a models o contramodels passats, sinó també de si les seves trajectòries han jugat en l’actual manera d’escriure, de pensar i d’actuar dels participants alguna mena de paper, ni que sigui, també, si cal, per contradir-los, refutar-los o superar-los.

Assistència gratuïta amb inscripció prèvia aquí

Programa:

MATÍ

10:15 h – Benvinguda institucional.

10:30 hPla-Fuster i els models d’intel·lectual. Moderador: Xavier Pla
Enric Sòria, Jordi Amat, Antoni Martí Monterde

11:45 hPausa-cafè

12:15 hPla-Fuster i els models periodístics. Moderador: Joan Safont