Divendres, 27 de juny

100 anys de ‘Coses vistes’

Exposició

100 anys de Coses vistes 
El llibre que va convertir Josep Pla en escriptor

“Un llibre que inicia una carrera. Un llibre que prefigura tota una obra. Un llibre que inicia un idil·li amb el públic. Un llibre que sacseja una literatura. Un llibre «superlatiu» celebrat amb «vint-i-una canonades» per la crítica. Un llibre que es recuperarà. Un llibre que es perdrà. Un llibre que avui hem de retrobar en diversos volums. Un llibre embrionari de tot  el que vindrà.” Joan Safont, comissari

La Fundació Josep Pla commemora el centenari del primer llibre de Josep Pla amb una exposició temporal. 100 anys després de la publicació de Coses vistes, l’exposició explora i descobreix totes les facetes d’un llibre decisiu.

A partir del divendres 27 de juny,
la Fundació Josep Pla presenta una exposició monogràfica dedicada a Coses vistes, el primer llibre publicat per l’escriptor empordanès, coincidint amb el centenari de la seva aparició i amb la reedició de l’obra per part d’Edicions 62.

Comissariada pel periodista i escriptor Joan Safont, la mostra proposa als visitants capbussar-se en els orígens literaris de Pla i el context històric i cultural que va envoltar la publicació d’aquest títol cabdal per a la renovació de la prosa catalana durant el període d’entreguerres; i resseguir-ne l’evolució a partir de la primera edició.

Per completar l’exposició, la Fundació Josep Pla n’ha editat el catàleg, ampliat amb textos complementaris escrits per especialistes.

La Fundació ha programat activitats paral·leles per aprofundir en diversos aspectes, com:
visites guiades a càrrec del comissari (dijous, 17 de juliol i dimecres, 6 d’agost, a les 19 h), la presentació de la reedició de Coses vistes (1920-1925) (dijous, 3 de juliol a les 19 h), una jornada d’estudi (tardor) i altres activitats.

Coses vistes
Publicat ara fa cent anys, Coses vistes és el llibre fundacional de la prosa planiana, en el qual Josep Pla assaja un particular gènere literari basat en el relat de la realitat, que es convertirà en un dels motors de la seva producció. Repartit posteriorment en diversos volums, esdevenint així un llibre introbable com a tal dins la seva Obra Completa, Coses vistes anticipa i prefigura els temes habituals de la literatura de Pla. És, per tant, l’embrió essencial i singular de tota la seva obra posterior.

Comparteix