1948-1965

Coses vistes

Després d’uns anys de dificultats econòmiques i de reclusió voluntària a l’Empordà, Pla assumeix plenament la seva condició de propietari rural. No tornarà a viure mai més a Barcelona. Però la revista Destino li encarrega diversos reportatges que li permeten tornar a recuperar el viatge com a pretext literari: França, Israel, Cuba, Nova York, Orient Mitjà, Amèrica del Sud, Rússia… Ja no viatja com a corresponsal, ho fa només com a periodista observador que no perd la curiositat per l’evolució política i social del món contemporani. A més, Pla aprofita els viatges, sovint en petroliers lentíssims, per escriure obsessivament els seus nous llibres i per elaborar i reescriure pacientment el que serà la seva obra completa.

Josep Vergés i Josep Pla. Londres, 1955.
© Rosa M. Coma
Fundació Josep Pla, col·l. Josep Vergés.

El doctor Josep Trueta i Josep Pla. Oxford, 1955.  © Josep Vergés.
Fundació Josep Pla, col·l. Josep Vergés.

Després d’algunes edicions de bibliòfil, comença a editar regularment els seus llibres en llengua catalana a l’Editorial Selecta de Josep M. Cruzet, que també li publicaria el primer projecte d’obres completes, amb vint-i-nou volums (novel·les, llibres de viatges, narracions, llibres de records…). Lentament, comença a donar valor moral i dimensió col·lectiva al seu procés individual de recuperació de la memòria. El paisatge, la cuina, els oficis, els grans catalans del segle, tots els temes es posen al servei d’una literatura memorialística amb l’ambició de recuperar de l’oblit tota una Catalunya que estava en vies de desaparició.

Londres, 1955.  © Josep Vergés
Fundació Josep Pla, col·l. Edicions Destino.

Martí Farreras, Jaume Vicens Vives, Xavier Montsalvatge, Néstor Luján, Josep Vergés, Josep Pla, Ignasi Agustí, Carles Sentís, Manel Ribes (fill), Manel Ribes (pare), Luís Meléndez, Joaquim Muntañola, davant la redacció de la Revista Destino. Barcelona, 1955.

1948
S’instal·la definitivament al mas Pla de Llofriu.

1949
Inicia la col·laboració amb l’Editorial Selecta.

1950-1956
Publica a l’Editorial Selecta alguns dels seus llibres més coneguts, com El carrer EstretGirona, un llibre de records i Cartes d’Itàlia.

1953
Viatja a Portugal, per València i Madrid. Viatja a Cuba.

1954
Viatja a Nova York. Deixa la col·laboració al Diario de Barcelona.

1955
Visita Josep Tarradellas, president de la Generalitat a l’exili, a París. Viatja a Anglaterra.

1956
Inicia l’edició de les Obres Completes, a l’Editorial Selecta (29 volums). Va a Itàlia i Grècia.

1957
Va a Israel i Amèrica del Sud. Rep el Premi Lletra d’Or pel llibre Barcelona (Papers d’un estudiant).

1958
Va al Brasil. Inicia la sèrie Homenots i publica Israel en los presentes días.

1959
Va a Suïssa. Viatja pel Mar Roig, el golf Pèrsic, l’Oceà Índic, l’Atlàntic i el Carib, fins a Valparaíso.

1960
Viatja a Amèrica. Comença a col·laborar a El Correo Catalán (fins 1965).

1962
Acaba la col·laboració amb l’Editorial Selecta

1963
Viatja als Estats Units.

1964
Viatja a Puerto Rico, Brasil i Argentina.

1965
Mor la seva mare. Viatja a Mallorca amb Baltasar Porcel.