Dissabte, 31 de juliol a les 19.00 h

De Palafrugell a París, 1913-1925. JP i els artistes, una mirada literària

Activitats

• 31.07  Visita guiada a càrrec de M. Seguranyes, comissària  de l’exposició 19 h
    Preu: 6 €TRESC i altres descomptes 3 €
  • 03.09 Conversa 19 h
    “Josep Pla i els artistes s’escriuen”
    Lectura i comentari de cartes a càrrec d’Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas i Mariona Seguranyes, historiadora de l’art i doctora en Humanitats.
  • 30.10 Visita guiada a càrrec de M. Seguranyes, comissària  de l’exposició 18 h
    Preu: 6 €TRESC i altres descomptes 3 €

Aforament limitat.
Cal reserva
: 972 30 55 77 – info@fundaciojoseppla.cat

“(…) les circumstàncies m’han posat al mig de tot el que ha passat a París (…). He conegut tothom que ha passat per aquí, he servit per fer dialogar a molta gent, he sabut moltes coses que públicament no es podran saber mai. Ja comprendreu que hi hagi hagut molt o hi hagi hagut poc, això per mi i per tothom té un interès enorme”

Entrevista de Carles Soldevila a Josep Pla,
“Conversa París-Barcelona”,
D’Ací i d’Allà núm. 90, vol. XV,
juny 1925, p. 184-185.

Aquesta exposició respon a un autoqüestionament, que molts de nosaltres en algun moment concret ens hem fet quan llegim embadalits Josep Pla. Realment això va succeir tal com relata Pla? Com es van produir les coneixences amb els artistes sobre els quals va acabar escrivint? Com feu aquesta tria?

Hem volgut reconstruir les anades i vingudes de Josep Pla amb els pintors i escultors que va freqüentar entre Palafrugell i París, des dels seus inicis fins al 1925, quan de nou hi fa una estada.

L’obra de Pla és una font inesgotable de dades, de fets ocorreguts, sempre explicats des de la seva subjectivitat i el sedàs de la literatura. La seva visió conservadora en matèria estètica és fruit d’un moment històric i un entorn concret.

Hem seguit el fil de la documentació, correspondència i articles del moment en què Pla coneix el cercle d’artistes a Palafrugell, passant per l’Ateneu Barcelonès, on es forja el seu nucli de suport literari, fins arribar a París. A la capital de França, l’amplitud estètica i de coneixences artístiques és molt rellevant, fins al punt, que esdevindran l’embrió del que escriurà més tard en alguns dels seus Homenots i Retrats de passaport.

Mariona Seguranyes Bolaños
Comissària de l’exposició