Josep Pla vist per Eugeni Forcano

Eugeni Forcano, Josep Pla i Josep Vergés. L’Escala, 1967. Autor, Josep Forcano © Eugeni Forcano, VEGAP, Girona, 2020

Exposició temporal de fotografia dins el marc de la XI Biennal de Fotografia Xavier Miserachs (de l’1 d’agost al 11 d’octubre), que es podrà visitar a la Fundació Josep Pla de l’1 d’agost de 2020 al 2 de maig de 2021. L’exposició “Josep Pla vist per Eugeni Forcano” mostra una selecció de l’extens reportatge que el fotògraf, Eugeni Forcano (Canet de Mar, 1926-2018), va fer de Josep Pla l’any 1967, en motiu de la celebració del setantè aniversari de l’escriptor. El reportatge fou un encàrrec de la Revista Destino de la qual, ambdós, fotògraf i escriptor, eren col·laboradors habituals i es va publicar en el número 1545 del 18 de març de 1967. Posteriorment, l’any 1996, l’editorial Ausa (Sabadell) va publicar el reportatge en forma de llibre de format gran i tapa dura amb un text introductori de Josep Vergés, l’article de la secció de Pla a la revista Destino, Calendario sin fechas (núm. 1545), traduït al català, “Als setanta anys. Calendari sense dates”, i un text d’Eugeni Forcano, “Josep Pla, vital i expressiu” datat el 1991. L’exposició també comptarà amb una mostra de documentació original (llibres, revistes, manuscrits, telegrames…) que evidencien la relació d’amistat i respecte que van mantenir Pla i Forcano d’ençà del moment de la seva coneixença a finals dels anys seixanta fins a la mort de l’escriptor l’any 1981.

“Les fotografies meves em fan por i no pas per la quantitat més o menys grossa de vanitat personal que poden contenir, sinó per l’aclaparadora semblança que tenen amb mi mateix: la mobilitat de les faccions, la projecció externa dels sentiments, la gesticulació excessiva, la impossibilitat de mantenir-me en un to i una fredor plausibles. Són fotografies de les que la gent en diu vives ─exactament: escandalosament vives. Mirant-ne una qualsevol, es veu tot el que hi ha darrera, i això és el que em fa por precisament: el visible que és tot el que hi ha darrera. Les fotografies ─com la conversa─ només són útils per a demostrar el que hom no és; aquestes fotos demostren tot el contrari: el que hom és exactament. La mobilitat de les faccions és un símptoma de la meva gairebé permanent hipocondria; l’exteriorització dels sentiments és la demostració del desordre de la meva vida; la gesticulació és un reflex de la solitud interna; la impossibilitat de mantenir una fredor és una conseqüència de la meva terrible feblesa. La meva misantropia és inseparable de moments d’exaltació, i aquesta línia ondulant ha produït el desordre de la meva vida, la irritació, la impaciència, la nerviositat de tants moments que m’han produït una existència miserable. Aquestes fotografies ho demostren d’una manera claríssima.”

Josep Pla. Notes disperses
OC XII, 374-375.

Documentació

Crèdits