Pla, l'Hermós i companyia. Figures literàries II

Dins el marc de la V Biennal de Fotografia Xavier Miserachs, la Fundació Josep Pla presenta una nova proposta subtitulada “Figures literàries II”. Es tracta de l’exposició “Pla, l’Hermós i companyia” en la qual mostrem una sèrie de fotografies extretes d’arxius municipals i familiars, retrats dels personatges reals de la costa empordanesa que Pla va conèixer i admirar. Homes i dones de vida dura, savis i primigenis, dels quals Sebastià Puig i Barceló, l’Hermós, és el més representatiu.

“Si feia mal temps a mar, sortien a matar un conill. Sabien els claps de rovellons; collien els primers espàrrecs; coneixien on creixia una herba tendra, on madurava el gotim de raïm, on penjava la figa de coll de dama. Endevinaven el temps, miraven el cel, espiaven la mar, sentien el vent al clatell, venien un peix, polsaven una vela, seguien un núvol, ensumaven un rastre, feien pronòstics prudents i enraonats. Tenien el paladar fi i tot ho volien fresc. Cuinaven com els àngels i feien uns sofregits delicats. Tenien enginy a la mà, els sentits desperts, sentien créixer l’herba, dormien amb un ull obert… No hi ha altra cultura que aquesta, en aquest món. La resta és dolor, neguit i cendra.”

Josep Pla. El meu país. OC VII, 686.