Josep Pla i la civilització surera

Amb la intenció de tractar un tema pendent, la relació de l’obra literària de Josep Pla amb la indústria que va provocar un canvi radical en la societat de Palafrugell, la seva vila natal, la Fundació Josep Pla ha promogut i participat en la publicació del llibre d’Annie Unland Josep Pla i la civilització surera, volum 6 de la col·lecció Àlbum de Records d’Edicions Baix Empordà.

Paral·lelament, i dins el marc de la IX Biennal de Fotografia Xavier Miserach que es celebra del 10 de setembre al 9 d’octubre de 2016 a Palafrugell, hem produït l’exposició de fotografia històrica Josep Pla i la civilització surera comissariada per Annie Unland i dissenyada per Jordi Sàbat.

Amb la transformació del suro en diversos tipus de productes de consum universal, Palafrugell, poble originàriament pagès, va adquirir a partir del segle XVIII una dimensió artesanal i industrial de gran envergadura i s’hi va configurar un nou model de societat.

Josep Pla descriu aquest fenomen com una veritable revolució que fa néixer una civilització marcada pel cosmopolitisme i palesa en l’urbanisme, l’organització social, les mentalitats i la manera de viure. Fins i tot és perceptible a través del llenguatge palafrugellenc: expressions de l’ofici han passat a formar part de la llengua habitual emprada a la nostra vila.

Les fotografies i els documents d’aquesta exposició han passat pel procédé per proposar una passejada entre les alzines sureres, una visita al món fabril, un viatge arreu dels cinc continents i una immersió en la civilització surera.” (Annie Unland, 2016)

“En la primera dècada del segle, el petit món del taper tradicional i clàssic inicià una decadència ineluctable que, malgrat els murs que hi oposà l’enyorança malenconiosa, ja no s’ha pogut aturar un sol moment. Fou un moment trist, per no dir tràgic. Les grans famílies del període artesanal deixaren la seva carcassa econòmica davant del procés de transformació. Els obrers hagueren d’emmotllar-se a la disciplina de les màquines, que mai no havien conegut i que en cap moment no havien sospitat que pogués existir. El dia que a Palafrugell se sentí per primera vegada a les sis del matí —llavors es començava a les sis del matí— el corn de can Joanet Mario (nom que el poble donà a la fàbrica que com a primera personalitat havia creat Joan Miquel) quedà pràcticament debolit el període que Dom Pérignon, amb els seus vins escumosos, havia iniciat a Champagne feia un segle i mig. Jo he viscut en la meva època i en aquest país una revolució profunda: ha estat aquesta.”

Josep Pla. Homenots.Segona sèrie. OC XVI, 349.

Itineràncies:
Mas Cals de Fitor (del 9 de setembre de 2018 al 6 de gener de 2019)
Fundació Josep Pla de Palafrugell (del 10 de setembre de 2016 al 8 de maig de 2017)