Salvador Dalí, Josep Pla. Coincidències

Salvador Dalí i Josep Pla coincidiren. Localistes militants amb vocació cosmopolita, obsessionats per la construcció d’una obra artística i literària, rigorosa i coherent, decidits a explicar el seu món sense límits d’esforç ni de forma. Del desig mutu de perdurabilitat en deien, repetidament, “faràs forat”.

Amb l’exposició Salvador Dalí, Josep Pla. Coincidències i l’edició del seu catàleg hem volgut aprofundir en el coneixement de la relació d’aquests dos empordanesos excepcionals. Les cartes i notes creuades al llarg de la seva vida, les dedicatòries de Dalí, les paraules per a la difusió i l’anàlisi de Pla i la col·laboració final en un projecte comú delaten el respecte i la complicitat que els apropen.

“Salvador Dalí aporta al surrealisme una inescamotejable presència realista. Precisament perquè el corrent és contrari, la posició val la pena. Els somnis, l’inconscient, són inexpressables, incontrolables, merament personals, no tenen expressió possible. El nu d’una dona –diuen- es pot expressar amb un signe. ¿Hi pot haver, però, un signe millor que la forma concreta mateixa?”

Josep Pla. Salvador Dalí, una noticia (1904). OC XXIX, 186.

“Dalí esdevingué una curiosa barreja de localisme exacerbat, frenètic, i de dandisme cosmopolita, libèrrim, il·limitat. És molt possible que a través d’aquesta dosificació hagi realitzat l’ideal dels empordanesos il·lustrats, que està format de miopia i de presbícia, de proximitats i de llunyanies, de l’obsessió per la cosa microgràfica i per l’espai dilatat”

Josep Pla. Salvador Dalí, una noticia (1904). OC XXIX, 193.