Les ciutats europees de Josep Pla

Josep Pla, des de molt jove, es dedicà activament al periodisme: des de 1920 i al llarg de vint anys fou corresponsal de premsa de dos importants periòdics catalans, La Publicitat i La Veu de Catalunya, i del madrileny El Sol, i viatjà per tot Europa.

Les seves observacions –que completà en una sèrie de viatges per Europa i Amèrica a partir de la dècada de 1950, ja en edat madura, i que recollí, amb les anteriors, als volums de la seva Obra Completa– tenen encara una vigència sorprenent i han estat una esplèndida font d’informació per a la societat catalana: informació literària, històrica i artística de la cultura occidental.

L’exposició que presenta la Generalitat de Catalunya ha estat organitzada amb el suport de la Fundació Josep Pla i el patrocini de l’Institut Ramon Llull.

“El viatger ideal serà sempre, per a mi, Stendhal. A Stendhal li interessà sobretot el que passà successivament per davant dels seus ulls, absolutament tot: la gent, la conversació, la manera de viure, la política, els costums, l’arqueologia –i l’art, naturalment. Viatjar amb un criteri d’especialització em sembla una mica ridícul.”

Josep Pla. Viatge a la Catalunya Vella. OC IX, 304.

Itineràncies:
Espai Catalunya Europa de Brussel·les, del 30 de novembre de 2010 fins el 29 d’abril de 2011
Palau Robert de Barcelona, del 17 de maig de 2011 al 13 de novembre de 2011
Fundació Josep Pla de Palafrugell, del 14 de juny de 2013 al 18 de maig de 2014