Fotografia de Lluís Català a partir d’un text de Josep Pla i una imatge de l’Arxiu Municipal de Palafrugell, col·lecció Carme Petit Deulofeu.

Josep Pla al Tabarín

El projecte “Josep Pla al Tabarín” és una iniciativa de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Palafrugell, l’Arxiu Municipal i la Fundació Josep Pla, en la qual s’estableix un joc d’il·lustració fotogràfica a partir d’un text de Josep Pla sobre algún aspecte de la Festa Major.

Josep Pla al Tabarín 2015

El fotògraf palafrugellenc Paco Dalmau, ens ofereix una fusió de la seva fotografia de la fira de la Festa Major actual amb una fotografia de l’any 1954 de Jaume Sala, cedida per l’Arxiu Municipal de Palafrugell.

“Ramon vivia en els cavallets. A la baldufa, hi tenia la cuina. En el ventre d’un dels cavalls de cartó d’aquells que pugen i baixen, hi tenia el rebost. Penjava la roba a les trompetes de les nimfes de l’orgue de vent. A la cadira portàtil engarlandada de roses —aquesta cadira que usen en els cavallets les mares de les criatures—, hi rebia la gent. En aquella mena de sot circular que hi ha entre l’arbre central i la baluerna circular que gira, hi tenia quatre caixes petites i miserables, pintades de marró, amb quatre sabates velles, unes robes destenyides i unes canyes de pescar petulants i llargues. Quan passava per la Barceloneta amb aquestes canyes, es pensava fer un efecte considerable.

El més original era el dormitori. Ramon es colgava a dins de la manxa de l’orgue dels cavallets. La manxa estava unida al carrousel per un engranatge i una politja. Quan els cavallets voltaven, la manxa s’inflava i es desinflava. Quan era plena de vent, la manxa tenia la forma de piràmide truncada, era una mena de boca de granota amb una ànima de ferro recoberta de cuiro que es plegava en desinflar-se. La manxa corria horitzontalment a la part del darrera del fris de nimfes i ballarines que tenien una daurada trompeta de cartó a la boca i unes galtes inflades que simulaven bufar quan sonava l’orgue nasal.

Recordo que un dia vaig fer veure a Ramon el perill que representava dormir a dintre aquell cau.

—Un dia els cavallets, sense saber com, es posaran a rodar, la manxa es comprimirà i morireu fet una truita. Sort, però —vaig afegir rient—, que mentre aneu quedant planxat com uns pantalons sonaran totes les trompetes destrempades de les nimfes, i les ballarines alçaran la cama.

—No deixarà d’ésser una mort agradable …— respongué ell amb la vanitat infantívola que tenen els artistes quan se’ls parla de les seves rareses i excentricitats, gratant-se amb la llarga ungla groga del dit petit les arrugues del front i l’espessor bosquetana de les celles.”

Josep Pla. El quadern gris. OC I, 503.