Taller El país del vent. Escola Sant Jordi de Palafrugell. Fundació Josep Pla, 2017.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Llegim i sentim

“Al Canadell, el vent hi bat de ple a ple: piquen les portes i finestres, les cortines de malla s’inflen en una forma elefantiàsica, s’esqueixen les persianes, s’alça una polseguera insuportable. El vent és llepissós i humit i despentina homes i dones.”

Josep Pla. El meu país. OC VII, 266.

Taller de lectura sensitiva durant el qual descobrirem que la literatura és un joc de paraules capaç de construir “imatges literàries”. Us proposem fer una lectura sensitiva que us inspiri per poder materialitzar aquestes imatges escrites en dibuixos.

El taller té tres variants temàtiques que podeu escollir:

• Els factors climàtics. Entendrem a través de la literatura què és el clima i com ens afecta.
  • El menjar. Els textos sobre el menjar i la cuina ens portaran a assaborir el món gastronòmic de l’autor.
  • El viatge. Descobrirem noves geografies, ciutats i racons que Josep Pla va descriure al llarg dels seus viatges com a periodista.

Objectius

1. Fomentar la curiositat pel món de la lectura.
  2. Introduir la figura de Josep Pla i les característiques principals del seu estil literari.
  3. Aprendre a identificar els recursos literaris que caracteritzen l’expressivitat i sensualitat de les descripcions de Josep Pla: colors, textures, sons, sensacions tàctils, olors…
  4. Comprendre i interpretar la literatura de Josep Pla a través de l’expressió plàstica.
  5. Fomentar l’expressió oral i la creativitat individual sobre la pròpia experiència.

Metodologia

• Reflexió col·lectiva sobre les sensacions climàtiques i la seva relació amb les emocions.
  • Lectura comprensiva de fragments de textos de Josep Pla, que poden ser llegits com a “imatges escrites”.
  • Experiència de lectura sensitiva de fragments d’obres de Josep Pla que contenen les imatges literàries treballades.
  • Creació d’obres plàstiques que representin les “imatges literàries” personals dels participants.
  • Reflexió sobre com la literatura de Josep Pla ens connecta amb la nostra realitat i experiència quotidiana.
Previous slide
Next slide

Durada aprox.: una hora
Núm. participants: Mínim 20 i màxim 25 participants per grup
Preu: 4,50 € per alumne
Nivells: P3, P4 i P5, Primària, ESO, Batxillerat i adults.
Més informació, adaptacions i reserves:
info@fundaciojoseppla.cat – 972 30 55 77