Taller El país del Vent. Fundació Josep Pla, 2010.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Ens divertim llegint

“Gervasi tenia una cinquantena d’anys quan la torre fou enderrocada. Era un home alt, fort, cellapoblat, amb el color sa i una cara de noblesa que imposava. La desaparició de la taverna antiga, amb les seves taules i bancs correguts, els seus grans bocois plantats a les parets i el sostre de campana, el taulell amb una aixeta i quatre ampolles i porrons de mala mort i la gran xemeneia al fons, li produí una tristesa alternada de moments d’indignació i de ràbia. No s’ho va poder acabar. Assistí a l’adaptació de l’establiment a l’època nova amb una displicència que dissimulava, a penes, una irreductibilitat total. […] -Entre uns i altres han mort la taverna […] Jo me’n vaig, m’han xafat la guitarra, em moro de tristesa…”

Josep Pla. El meu país. OC VII, 296.

A través dels contes volem generar curiositat per la lectura, com un acte de diversió i aprenentatge que ens acompanya sempre. L’objectiu de l’activitat és apropar als alumnes al món de l’escriptura i entendre’n la seva dimensió expressiva i creativa. La figura de Josep Pla com a escriptor d’ofici i la descoberta d’un personatge extret d’una narració en seran el vehicle.

Metodologia

Es tracta d’una proposta per als escolars més menuts i, tenint en compte la gran diferència de nivells en aquesta edat, us en proposem dues versions.

1. Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i l’obra de l’escriptor a la planta baixa de l’Exposició Permanent “Josep Pla (1897-1981)”. Farem ús de fotografies antigues per ajudar a construir el discurs de la visita i així fer-la més entenedora i adequada als diversos nivells.

P3 i P4

2. Lectura comprensiva del conte La nena que odiava els llibres
3. Explicació de qui era en Gervasi i la relació amb Josep Pla
4. Treball plàstic