Taller El país del vent. Escola Sant Jordi de Palafrugell. Fundació Josep Pla, 2017.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Mil paraules o una imatge?

“El periodisme és útil perquè força a veure les coses directament i a descriure-les d’una manera clara i senzilla.”

Josep Pla. El quadern gris. OC I, 669.

Diu la dita que “una imatge val més que mil paraules”. És veritat? Parlem-ne. El fotoperiodisme i el periodisme literari es complementen. Seguint Josep Pla aprendrem a explicar la realitat que hi ha darrere de les imatges.

Metodologia

1. Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i obra de l’escriptor a l’Exposició Permanent “Josep Pla (1897-1981)” de la Fundació.
  2. Aproximació al llibre El quadern gris de Josep Pla.  Reflexió sobre l’objectivitat en periodisme i literatura: el dietari, la notícia i l’article d’opinió
  3. Lectura del text de Josep Pla sobre Ally Herskovitch.
  4. Intentar explicar imatges de fotoperiodisme històriques. Llegir el text que les acompanya per acabar de saber què expliquen les fotos.
  5. Treball d’escriptura: demanem als participants que expliquin una anècdota d’una foto trobada a Instagram. (Infantil: elaboració amb la tècnica d’skrapbook del propi quadern gris)
  6. Reflexió final sobre els avantatges del periodisme literari de Josep Pla.
Harold Whittles hearing sound for the first time, 1979
Arthur Sasse, 16 de març de 1951
Previous slide
Next slide