Taller El país del Vent. Fundació Josep Pla, 2010.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Fotografia i literatura

“Gairebé tots els cranis que corren pel nostre país provenen d’Empúries. En el meu temps, a Empúries hi havia un pagès que guardava totes les calaveres que trobava llaurant o cavant per aquells rodals. Tenia una barraca amb unes lleixes i els hi posava a sobre d’una manera simètrica i ordenada. A l’hivern, els dies de pluja o de mal temps, els netejava de terra amb un bri de bruc i els passava un drap fins que quedaven lluents. Si algun turista s’acostava a la barraca, el pagès sortia amb un crani a cada mà i els oferia a preu mòdic. Generalment, però, quan en tenia una partida de presentables, els posava dins d’un sac i els portava als museus i establiments docents  als particulars o convents que li’n demanaven. Un dia que vaig trobar-lo al tren, em digué satisfet i xiroi:

―Tinc molt bona clientela… No em puc pas queixar.”

Josep Pla. Girona, un llibre de records dins Primera volada OC III, 144-145.

A partir de la visita a l’exposició temporal de la Fundació Josep Pla “Professors de solitud. J. Esquirol, fotògraf – J. Pla, escriptor” us proposem un joc de relacions entre dues disciplines artístiques ben diferents: la literatura i la fotografia.

La visita a l’exposició ens farà adonar de com un fotògraf i un escriptor s’interessen per un mateix tema i l’expressen cadascú a través del seu mitjà i del seu punt de vista.

Una vegada entesa l’exposició, farem una passejada per Palafrugell i demanarem als alumnes que es fixin en una anècdota de l’entorn que els permeti escriure un petit text i fer una fotografia. L’expressió del mateix punt de vista serà la clau de l’exercici: objectivitat, subjectivitat, distanciament, ironia, contemplació… La posada en comú de les experiències individuals  ens permetrà parlar-ne, reflexionar-hi i aprendre.

Durada aprox.: dues hores
Núm. alumnes: Mínim 20 i màxim 25 alumnes per grup
Preu: 4,00 € per alumne
Nivells: ESO i batxillerat