Taller El país del Vent. Fundació Josep Pla, 2010.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Llegim i sentim

“Al Canadell, el vent hi bat de ple a ple: piquen les portes i finestres, les cortines de malla s’inflen en una forma elefantiàsica, s’esqueixen les persianes, s’alça una polseguera insuportable. El vent és llepissós i humit i despentina homes i dones.”

Josep Pla. El meu país. OC VII, 266.

Un nou taller basat en la lectura sensitiva. Obrim tots els sentits a través de la literatura.

Aprenem a sentir, escoltar, flairar, palpar, mirar, assaborir… A partir de les sensacions provinents del món que ens envolta volem apropar els alumnes a la literatura, ajudar-los a fer els primers passos cap a la descripció de l’entorn més proper i la creació literària. Fem de badocs per convertir-nos en bons observadors.

El taller té tres variants temàtiques que podeu escollir:

• Els factors climàtics. Entendrem a través de la literatura què és el clima i com ens afecta.
  • El menjar. Els textos sobre el menjar i la cuina ens portaran a assaborir el món gastronòmic de l’autor.
  • El viatge. Descobrirem noves geografies, ciutats i racons que Josep Pla va descriure al llarg dels seus viatges com a periodista.

Metodologia

• Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i l’obra de l’escriptor a l’Exposició permanent “Josep Pla (1897-1981)”. Farem ús de fotografies antigues per ajudar a construir el discurs de la visita i així fer-la més entenedora per als diversos nivells.
  • Diàleg: reflexió sobre les sensacions que ens provoca el clima, el menjar i el viatge i com l’escriptor en parla en la seva obra.
  • Lectura sensitiva a partir de la lectura de petits textos de Josep Pla sobre el clima, els aliments i els viatges. Els alumnes aniran descobrint la importància dels sentits en la literatura de l’autor.
  • Treball plàstic. De la imatge visualitzada durant la lectura sensitiva en farem una composició plàstica amb materials diversos.

Durada aprox.: una hora
Núm. alumnes: Mínim 20 i màxim 25 alumnes per grup
Preu: 4,00 € per alumne
Nivells: P3, P4 i P5 i 1r, 2n i 3r de Primària