Taller El país del vent. Escola Sant Jordi de Palafrugell. Fundació Josep Pla, 2017.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

El país del vent

(…) La tramuntana és una alliberació, un ambient propici a la impetuositat i a la vehemència. El garbí és malaltís; la tramuntana és fresca i sana. El garbí esborra les estrelles; la tramuntana crea cels rutilants d’una prodigiosa bellesa.

Josep Pla. El meu país. OC VII, 229-258.

Com es pot explicar amb paraules una cosa que no es veu a cop d’ull? Josep Pla, observador agut, sabia com fer-ho i nosaltres n’aprendrem fixant-nos en els detalls del nostre entorn. Ens aproparem al món de la creació literària i de la descripció de la mà de l’escriptor. Ajudarem els participants a entendre els factors climàtics com a definidors de la geografia, del caràcter de les persones i de les seves activitats. Els conceptes que treballarem són els noms dels vents, la predicció meteorològica i les dites populars. Tot plegat per incorporar la literatura com una eina més per entendre i explicar més detalladament el món que ens envolta.

Metodologia

1. (Opcional) Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i obra de l’escriptor mitjançant la visita a l’Exposició Permanent “Josep Pla (1897-1981)” de la Fundació.
2. Lectura comprensiva d’un fragment de l’obra de Pla en el qual descriu els vents de l’Empordà.
3. Els vents de l’Empordà. Mitjançant un mapa de Catalunya on es troba destacada la comarca de l’Empordà, entendre d’on vénen els vents.
4. Creació improvisada d’un ambient de tempesta: cànon de percussió corporal.
5. Descripció de fenomens meteorològics i les sensacions que provoquen. Descoberta de refranys sobre els vents.
6. Aprenem a fer d’homes i dones del temps: utilitzem el vocabulari i refranys apresos.
7. Reflexió final.

Opcional / Treball a l’aula:
a. Els vents i les dites catalanes.
b. Fem un exercici de mots encreuats.
c. Confecció d’una Rosa dels Vents.

Previous slide
Next slide

Durada aprox.:  una hora i mitja
Núm. participants: Mínim 20 i màxim 25 participants per grup