Taller El país del vent. Escola Sant Jordi de Palafrugell. Fundació Josep Pla, 2017.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Pintant amb els adjectius

“La ciutat és petita, provincial i crepuscular. Les ribes de l’Arno, generalment desertes, són d’una pedra picada duríssima i formidable. El riu té una modèstia fonamental i sembla tenir una finalitat merament decorativa. A l’hivern baixa groc i tèrbol; a l’estiu és tan prim i clar que deixa veure una sorra neta i rosada; de vegades flota, sobre l’aigua, un fiaschetto de Chianti que bamboleja seguint riu avall. Ara, quan el riu passa per sota el Ponte Vecchio, es torna important. El pont és una peça única. Vull dir una peça de museu.”

Josep Pla. Les escales de llevant. OC XIII, 89.

Sovint ens falten paraules…  Mirem el món, fem fotografies, però a l’hora d’acompanyar-les amb algun comentari, o explicar-les a algú, ens costa trobar les paraules adequades que en reforci o complementi el significat. Per millorar i ampliar el nostre vocabulari i la capacitat d’adjectivar, us proposem una competició. Qui guanyarà més adjectius?

Objectius

  1. Introduir la figura i la producció literària de Josep Pla, i les característiques principals del seu estil.
  2. Explorar la riquesa i varietat dels adjectius: categoria gramatical, tipologia, usos i capacitat expressiva.
  3. Ampliar la riquesa i varietat lèxica de l’alumnat i consolidar la seva capacitat d’expressió escrita i oral, fomentant la pròpia creativitat.
  4. Fomentar la comprensió del funcionament de la llengua i l’interès per les estructures gramaticals que la regeixen.
  5. Incentivar el gust per la lectura i millorar la capacitat d’interpretació de textos literaris.

Metodologia

  • Activitat d’adjectivació d’un paisatge/escenari urbà, i reflexió sobre la pròpia capacitat expressiva i riquesa lèxica.
  • Introducció de les característiques gramaticals principals de l’adjectiu: tipus, morfologia, sintaxi i usos expressius.
  • Competició per equips sobre diversos exercicis d’aplicació de l’adjectivació per “reconstruir” el text descriptiu original de Josep Pla, i exploració de la pròpia creativitat.
  • Anàlisi i interpretació del text de Josep Pla proposat com a model, i reflexió comparada amb les propostes de l’alumnat
  • Activitat de descripció d’un lloc o paisatge significatiu des del punt de vista personal, amb l’aplicació expressiva i creativa d’adjectius.
  • Reflexió conjunta sobre la importància de la lectura per a la millora del vocabulari i la capacitat d’expressió oral i escrita.
Previous slide
Next slide

Durada aprox.: una hora i mitja
Núm. participants: Mínim 20 i màxim 25 participants per grup
Preu: 4,50 € per alumne
Nivells: 1r i 2n cicle d’ESO
Més informació, adaptacions i reserves:
info@fundaciojoseppla.cat – 972 30 55 77