Taller El país del vent. Escola Sant Jordi de Palafrugell. Fundació Josep Pla, 2017.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Pintant amb els adjectius

“La ciutat és petita, provincial i crepuscular. Les ribes de l’Arno, generalment desertes, són d’una pedra picada duríssima i formidable. El riu té una modèstia fonamental i sembla tenir una finalitat merament decorativa. A l’hivern baixa groc i tèrbol; a l’estiu és tan prim i clar que deixa veure una sorra neta i rosada; de vegades flota, sobre l’aigua, un fiaschetto de Chianti que bamboleja seguint riu avall. Ara, quan el riu passa per sota el Ponte Vecchio, es torna important. El pont és una peça única. Vull dir una peça de museu.”

Josep Pla. Les escales de llevant. OC XIII, 89.

La lectura en veu alta és una activitat que, com els esports, requereix esforç i disciplina i quan es fa bé, el resultat dona grans satisfaccions, tant a qui llegeix com a qui escolta. Amb aquest taller volem fer arribar aquests valors als participants , a més de fer-los valorar Josep Pla com un dels millors descriptors en llengua catalana. Subratllarem les possibilitats de l’ús del llenguatge com a instrument de creació i destacarem la necessitat de la comprensió lectora a l’hora de llegir en veu alta. Treballarem sobre els conceptes de: tempo de les frases, fonètica, Josep Pla i la descripció del paisatge i dels personatges i l’ús dels adjectius.

Metodologia

1. Introducció a la figura de Josep Pla: breu recorregut per la vida i obra de l’escriptor a l’Exposició Permanent “Josep Pla (1897-1981)” de la Fundació.
2. Lectura en veu alta d’un fragment de l’obra de Pla en el qual descriu el paisatge urbà de Florència, extret del seu llibre Cartes d’Itàlia (1955). Exercicis sobre l’adjectivació. Relacions literàries i plàstiques en els adjectius.
3. Lectura comprensiva del text, assaig i pautes per a la lectura en veu alta.
4. Lectura en veu alta d’un fragment de l’obra de Pla en el qual descriu un personatge.
5. Lectura comprensiva del text, assaig i pautes per a la lectura en veu alta.
6. Reflexió final sobre les tècniques de descripció de paisatges i personatges.

Previous slide
Next slide

Durada aprox.: una hora i mitja
Núm. participants: Mínim 20 i màxim 25 participants per grup