Taller El país del vent. Escola Sant Jordi de Palafrugell. Fundació Josep Pla, 2017.

Tallers educatius

Els tallers que oferim des del nostre Servei Educatiu tenen l’objectiu de despertar l’interès pel text literari a partir de les seves característiques formals: la descripció, la comparació, la metàfora, les imatges, les anècdotes, la ironia… L’experiència contemporània i quotidiana, com ara, l’expressió de sensacions, de sentiments o la difusió d’imatges, ens permetrà copsar la intensitat de cada text.

Fotografia i literatura

“Gairebé tots els cranis que corren pel nostre país provenen d’Empúries. En el meu temps, a Empúries hi havia un pagès que guardava totes les calaveres que trobava llaurant o cavant per aquells rodals. Tenia una barraca amb unes lleixes i els hi posava a sobre d’una manera simètrica i ordenada. A l’hivern, els dies de pluja o de mal temps, els netejava de terra amb un bri de bruc i els passava un drap fins que quedaven lluents. Si algun turista s’acostava a la barraca, el pagès sortia amb un crani a cada mà i els oferia a preu mòdic. Generalment, però, quan en tenia una partida de presentables, els posava dins d’un sac i els portava als museus i establiments docents  als particulars o convents que li’n demanaven. Un dia que vaig trobar-lo al tren, em digué satisfet i xiroi:

―Tinc molt bona clientela… No em puc pas queixar.”

Josep Pla. Girona, un llibre de records dins Primera volada OC III, 144-145.

A partir de la visita a l’exposició temporal de la Fundació Josep Pla “Professors de solitud. J. Esquirol, fotògraf – J. Pla, escriptor” us proposem un joc de relacions entre dues disciplines artístiques ben diferents: la literatura i la fotografia.

La visita a l’exposició ens farà adonar de com un fotògraf i un escriptor s’interessen per un mateix tema i l’expressen cadascú a través del seu mitjà i del seu punt de vista.

Una vegada entesa l’exposició, farem una passejada per Palafrugell i demanarem als alumnes que es fixin en una anècdota de l’entorn que els permeti escriure un petit text i fer una fotografia. L’expressió del mateix punt de vista serà la clau de l’exercici: objectivitat, subjectivitat, distanciament, ironia, contemplació… La posada en comú de les experiències individuals  ens permetrà parlar-ne, reflexionar-hi i aprendre.

Durada aprox.: dues hores
Núm. alumnes: Mínim 20 i màxim 25 alumnes per grup
Preu: 4,50 € per alumne
Nivells: ESO i batxillerat